Wednesday, August 25, 2010

NACC




Pintu masuk ke kompleks utama. Ada dua tingkat. Sudut pameran, kedai jualan dan
koleksi batik dan songket di tingkat atas manakala tingkat bawah adalah
sudut demonstrasi batik dan kraf lain.

NACC ialah Noor Arfa Craft Complex Noor Arfa adalah nama sebuah syarikat pengusaha batik paling terkenal di Malaysia dan juga telah berjaya menembusi pasaran antarabangsa.

Noor Arfa diasaskan pada 1980 oleh pasangan Wan Mohd. Ariffin dan Noor Hijerah yang mulanya mengusahakan kilang batik secara kecil-kecilan di pinggir Kuala Terengganu. Titik tolak perniagaan ini dimajukan bermula setelah pasangan ini berjaya merekacipta corak dan rekaan yang lain daripada yang lain dan berjaya mendapat perhatian pasaran batik baik di dalam Terengganu mahupun luar. Sehingga sekarang, permintaan terhadap batik Noor Arfa ini sangat menggalakkan.

Menjelang 2006, Noor Arfa telah maju setapak lagi dengan membina NACC. bertempat di Kawasan Perindustrian Chendering, kira-kira 5 kilometer dari Bandaraya Kuala Terengganu. Dengan keluasan sehingga 2.5 hektar dan pekerjanya yang seramai kira-kira 200 orang, kompleks ini merupakan ang terbesar seumpamanya dalam negara. Untuk lagi informasi lengkap, anda boleh berkunjung ke laman web Noor Arfa sendiri di http://www.noor-arfa.com.my/

Rekabentuk bangunan dan landskapnya sangat menarik. Lengkap dengan tempat letak kenderaan yang boleh menampung sehingga 20 buah bas dalam satu satu masa. Ada juga disediakan warung makan, kiosk, surau dan tandas di luar bangunan. Dalam bangunan utama pula, terdapat pusat jualan batik, bilik pameran, pusat penerangan pelancong, muzium kraf, kiosk demonstrasi dan lain-lain yang berkaitan dengan kraftangan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails