Tuesday, August 17, 2010

ZOO KEMAMAN


Lokasi: TAMAN REKREASI DAN MINI ZOO KEMAMAN
Aktiviti: Taman Tema Air, Menaiki Jambatan Gantung, Taman Orkid, Akuarium, menara Tinjau, Air Terjun, Sangkar Burung Pelbagai, Dusun Buah-Buahan, Taman Herba
Kemudahan : Wakaf, Surau, Trek Pejalan Kaki, Tandas Awam, Kiosk


Taman Rekreasi dan Mini Zoo ini telah dibuka kepada orang ramai pada 11 April 2009 dan ianya terletak di Kampung Ibok/Bukit Takal (sesetengah mengejanya dengan Bukit Takar).


peta-lokasi-zoo-kemaman2

[klik pada peta untuk imej yang lebih besar]

simpang-kijal-ke-zoo

Untuk ke sana, bagi mereka yang tinggal di Cukai mungkin tidak mempunyai sebarang masalah.

Bagi mereka dari luar, kalau dari utara [melalui jalan pantai - Jalan Persekutuan Laluan 3] boleh belok ke kanan [Laluan T6] di persimpangan lampu isyarat selepas pekan Titian Berayung, Kijal. Terdapat papan tanda besar di tepi jalan. Terus dengan Laluan T6 melepasi Kg. Bukit Anak Dara dan Kampung Jong Berlabuh hingga ke persimpangan Laluan T13, belok kanan. Di Laluan T13, selepas ‘pekan’ Kg. Ibok terus ke Laluan T131.

kelip-kelip-yah-yah

Dari sini, anda tidak akan terlepas zoo tersebut yang terletak kira-kira 5km dari kawasan kelip-kelip Sungai Yak-Yah – satu lagi tempat menarik di Kemaman.

signage-zoo-kemaman

Kalau dari selatan, apabila memasuki bandar Cukai, anda akan belok ke kiri ke Jalan Air Putih [Laluan T8] di persimpangan “digital” [itu yang dipanggil oleh orang Kemamang - yang mempunyai jangkamasa digital lampu hijau/merah]. Kira-kira 2km terdapat persimpangan lampu isyarat ke kanan [Laluan T131] untuk ke Kg. Mak Chili dan Kg Ibok. Taman ini terletak di sebelah kanan sekitar 5-6km dari persimpangan tersebut.

pintu-masuk-zoo

Pintu masuk utama jelas menandakan tempat yang anda cari. Tempat letak kereta terletak di sebelah kiri seberang jalan. Selamat berkunjung!

sumber: http://akarimomar.wordpress.com/2009/04/13/taman-rekreasi-mini-zoo-kemaman/

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails